Homepagina > Ouders > Eten en bewegen

Eten en bewegen in balans geeft gezondheid meer kans!

appel

Gezonde voeding en voldoende beweging zorgen voor evenwicht tussen de energie die je binnenkrijgt en de energie die je verbruikt. We noemen dit energiebalans. Energiebalans zorgt voor een gezond gewicht. Een gezond gewicht geeft minder risico op ongezondheid.

Een gezond voedingspatroon levert alle voedingsstoffen die je nodig hebt om je lichaam gezond te houden. Matig en gevarieerd eten is daarbij belangrijk. Een goed hulpmiddel bij het maken van keuzes is de Schijf van Vijf. Bewegen is goed voor lichaam en geest. Voldoende beweging betekent minimaal voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen voor verschillende leeftijden.

Jong geleerd is oud gedaan en goed voorbeeld doet goed volgen. Wat je thuis meekrijgt aan gewoonten wordt een patroon. Zoals samen aan tafel ontbijten, fruit eten als tussendoortje, water drinken als je dorst hebt, te voet of op de fiets naar school of werk en regelmatig sporten. En dat kun je een leven lang volhouden.

Als ouder bent u een voorbeeld voor uw kind. Kinderen kijken hoe u het doet, wat u eet en hoeveel u beweegt. En vervolgens apen ze dat na. Zo leren kinderen eet- en beweeggewoontes aan. Een belangrijk motto bij de opvoeding is dan ook: een gezonder kind begint bij een gezond voorbeeld!

Meer weten over gezond eten met kinderen? Kijk eens op Voedingscentrum. Hier vindt u veel informatie en tips, ook over lastige eters. Het Voedingscentrum geeft ook een serie brochures uit over gezond eten en bewegen met kinderen van 1-4 jaar, 4-8 jaar en 9-13 jaar en 14-18 jaar.

Dubbel 30 vindt u informatie en tips over bewegen met kinderen. Meer weten over voorbeeldgedrag? Kijk eens op Het Gezonde Voorbeeld. Hier kunt u een online test doen en krijg u een persoonlijk advies.