Publicatiedatum: 25-08-2021 om 01:44 uur
Laatste update: 10-11-2021 om 13:11 uur

Coronatest doen

Laat je testen als je klachten hebt die bij corona passen. Laat je ook testen als je iemand hebt ontmoet die op dat moment corona had.

Laat je testen als je 1 van deze klachten hebt

  • Verkouden (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
  • Hoesten
  • Benauwd of kortademig
  • Verhoging (tot 38 graden Celsius)
  • Koorts (vanaf 38 graden Celsius)
  • Je ruikt en/of proeft niets meer, zonder dat je neus verstopt is.

Laat je testen als je bij iemand was met corona

Je kreeg een brief van de GGD waarin staat dat je contact had met iemand met corona.

  • Je hoort bij de ‘overige contacten’ van die persoon. Dat betekent dat je bijvoorbeeld maar kort bij die persoon op bezoek was, of dat je altijd op meer dan 1,5 meter afstand van die persoon bleef. Je hoeft dus niet in quarantaine, maar het is wel goed om je te laten testen.
  • Je hoort bij de ‘nauwe contacten’ of ‘huisgenoten’ van die persoon. Dan moet je in 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste moment dat je die persoon hebt gezien binnen 1,5 meter. Op de 5e dag mag je je laten testen als je geen klachten hebt. Je mag dan weer naar buiten als je geen corona hebt.
    • Je hoeft niet thuis te blijven als je volledig bent gevaccineerd.
    • Je hoeft niet thuis te blijven als je in de afgelopen 180 dagen corona hebt gehad.
    • Je hoeft niet thuis te blijven als je corona hebt gehad en 1 keer bent gevaccineerd.

Ga naar de teststraat als je een afspraak hebt

Je krijgt een PCR-test. Je krijgt dan een wattenstaafje in je keel en neus.

Wat wil het testresultaat zeggen?

  • Bij een positieve uitslag van de test heb je corona.
  • Bij een negatieve uitslag van de test heb je op het moment van de test geen corona. Maar je kunt het nog steeds krijgen. Blijf je dus houden aan de basisregels en laat je testen bij (nieuwe) klachten.

Veelgestelde vragen van een onderwerp categorie

  • Ik ben in het buitenland gevaccineerd. Hoe kan ik een (Nederlandse) QR-code aanmaken?

    Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Deze vind je allemaal op de website van de Rijksoverheid.

  • Hoe verleng ik mijn herstelbewijs?

    Of en hoe je een herstelbewijs kunt verlengen, vind je op de website van de Rijksoverheid.

  • Hoe maak ik een herstelbewijs aan als ik niet bij de GGD ben getest?

    Het meest recente antwoord vind je op de website van de Rijksoverheid.

Het laatste nieuws over corona!

Coronavaccinatie, Boosterprik (extra prik), Derde prik, Coronavirus, Vaccineren met afspraak, Vaccineren zonder afspraak, Corona­vaccinatie, Voorbereiding op jouw corona­vaccinatie

Vaccineren in Eindhoven vanaf 6 december in Beursgebouw

Boosterprik (extra prik), Corona­vaccinatie, Coronavirus

Verhuizing vaccinatielocatie Eindhoven naar Beursgebouw