Homepagina > GGD kompas > Archief Nieuwsberichten GGDKompas > Meer aandacht nodig voor diversiteit in de klas

Meer aandacht nodig voor diversiteit in de klas

​Kunnen zijn wie je bent, ook al is dat anders dan anderen, is voor iedereen belangrijk. Zeker ook voor jongeren die nog op zoek zijn naar een eigen identiteit en mogelijk worstelen met hun seksuele voorkeur. Driekwart van de scholieren denkt dat een schoolgenoot niet open kan zijn over zijn of haar geaardheid. Om acceptatie van homoseksualtiteit te vergroten is meer aandacht voor seksuele diversiteit nodig. Scholen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Dit blijkt uit de Jeugdmonitor 12-18 jaar 2019, uitgevoerd onder bijna 7.900 12 t/m 18 jarigen in de regio Zuidoost-Brabant.

Jongeren starten later met seks

Bijna 20% van de jongeren in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar heeft al eens seksuele gemeenschap gehad. Tegenwoordig heeft op 18 jarige leeftijd ongeveer de helft van deze groep ooit seks gehad, meisjes vaker dan jongens. Ten opzichte van acht jaar geleden is deze groep kleiner geworden, hetgeen betekent dat jongeren later met seks beginnen.

Jongeren vrijen vaker onveilig

Tweederde van de jongeren die seksueel actief zijn, doet dit niet altijd met een condoom. In de metingen van 2015 en 2011 lag het aandeel jongeren dat wel eens onveilig vrijt lager, respectievelijk op 56% en 60%. Net als in voorgaande jaren heeft 5% van de jongeren ooit een ongewenste seksuele ervaring meegemaakt. Onder andere jongeren uit armere gezinnen en jongeren die opgroeien in een 1-oudergezin, hebben vaker ooit gemeenschap gehad en vaker daarbij niet altijd een condoom gebruikt. Ook hebben zij vaker een ongewenste seksuele ervaring gehad.

Openheid over geaardheid nog steeds taboe

Alhoewel meer jongeren dan voorheen openstaan voor vriendschap met een homoseksuele klasgenoot, denkt driekwart van de scholieren nog steeds dat een homoseksuele schoolgenoot niet open kan zijn over zijn of haar geaardheid. Meisjes staan positiever tegenover diversiteit: het merendeel (71%) van hen zou rustig vriendschap sluiten met een homoseksuele klasgenoot, terwijl slechts de helft (49%) van de jongens dit zou doen. Echter, met name onder 12-15 jarigen, jongeren met een migratieachtergrond en jongeren die (V)MBO of praktijkonderwijs volgen is het taboe groot. 

Structurele aandacht voor seksualiteit en diversiteit is nodig

Om een positieve en gezonde seksuele ontwikkeling te bevorderen is het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met onderwerpen als gezonde relaties, veilig vrijen en zwangerschap. Ook aandacht voor diversiteit draagt bij tot acceptatie en doorbreken van het taboe. Scholen kunnen hierin een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld door het aanbieden van lessen rondom dit thema. Van 8 maart tot en met 19 april 2021 kunnen scholen 5000,- euro aanvragen om met dit thema aan de slag te gaan. Voor meer informatie zie: Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit | Gezonde School.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over het onderzoek? Bekijk dan de infographic of neem contact op met Daniëlle Brunenberg. D.brunenberg@ggdbzo.nl. Wil u meer weten over de stimuleringsregeling? Neem dan contact op met Karin Spijkers. K.spijkers@ggdbzo.nl.