Homepagina > Senioren > Valpreventie > Wat u zelf kunt doen

Wat u zelf kunt doen

oudere man lacht

Kleine aanpassingen kunnen wonderen doen om uw woning een stuk veiliger te maken. Antislip onder losse kleden, een trap met stevige leuning en het aanbrengen van betere verlichting zijn al het halve werk.

Snoeren kunt u met behulp van een snoergoot gemakkelijk wegwerken. Let erop dat u geen snoeren wegwerkt onder het tapijt. Dat levert brandgevaar op.

Kijk kritisch naar uw huis en uw woonomgeving. En blijf dat regelmatig doen. Is de buitenomgeving van uw huis niet veilig? Neem dan contact op met de woningbouwvereniging of uw gemeente. Veel gemeenten hebben een vast telefoonnummer dat u kunt bellen voor losse stoeptegels of slecht wegdek. Dit telefoonnummer vindt u in uw gemeentegids.

Verantwoord omgaan met geneesmiddelen

Slaap- en kalmeringsmiddelen beïnvloeden het reactievermogen, meestal zonder dat u daar erg in heeft. Ze veroorzaken sufheid, slappere spieren, problemen met concentratie en coördinatie en soms wazig zien. Door deze bijwerkingen vallen jaarlijks honderden mensen. Gebruik deze medicijnen dan ook zo min mogelijk. Controleer of uw medicijnen nog goed zijn (houdbaarheid) en bewaar medicijnen altijd in de originele verpakking met de gebruiksaanwijzing erbij. Een goede afstemming van uw medicatie is ook heel belangrijk. Overleg regelmatig met uw huisarts of u de juiste medicijnen slikt en of alle medicijnen nog nodig zijn. Dit geldt zeker als u van plan bent te minderen of te stoppen met slaap- en kalmeringsmiddelen.

Gezondheid

Fit en lenig zijn, spierkracht en snel kunnen reageren helpen om ongevallen te voorkomen. Het is belangrijk dat u zich goed kunt verplaatsen en dat u gemakkelijk uit uw stoel of bed kunt stappen. Door dagelijks te bewegen, het liefst een halfuur per dag, kunt u ervoor zorgen dat u fit blijft. U krijgt voldoende beweging bij veel van uw dagelijkse bezigheden. Neem eens wat vaker de trap, of loop een bushalte verder als u toch op de bus moet wachten. Tuinieren is ook ‘bewegen’! Daarnaast is het belangrijk dat u gezond en gevarieerd eet. Voor meer informatie over goede voeding klik hier.

Mensen die niet goed kunnen zien vallen eerder. Laat daarom uw ogen jaarlijks controleren bij oogarts of opticien. Wees matig met alcohol. Alcoholgebruik leidt tot een hoger risico op valongevallen.

Veilige gewoonten

Sta af en toe eens stil bij uw eigen gewoontes. Veel gewoontes leveren risico’s op zonder dat u zich daar misschien van bewust bent. Deze risico’s zijn eenvoudig te verlagen. Even snel de trap af rennen voor de telefoon hoeft niet meer als u ook boven een tweede telefoon plaatst. En gebruik een stevige huishoudtrap in plaats van die wankele stoel. Deel uw kasten zo in dat u veel gebruikte en zware spullen gemakkelijk kunt pakken.

Brand en koolmonoxide

De kans op brand in huis moet nooit worden onderschat. Plaats rookmelders en zorg dat u weet hoe u uw huis moet ontvluchten als er ondanks alles toch brand uitbreekt. Is uw rookmelder aangesloten op het lichtnet? Plaats dan de reserve batterij in de rookmelder voor het geval de stroom uitvalt. Ook koolmonoxidevergiftiging komt nog steeds voor. Laat daarom apparaten als CV, geiser, afzuigkap en afvoerkanalen (schoorsteen, ventilatie, etc.) jaarlijks controleren. Brandt de waakvlam van uw geiser geel/oranje, neem dan onmiddellijk contact op met een installatiebedrijf. Test zelf jaarlijks uw aardlekschakelaar. Dat kunt u gemakkelijk doen door de ‘T’-knop op de stoppenkast in te drukken. Als uw aardlekschakelaar goed werkt, schakelt de stroom direct uit.