Naam: Ans de Laat
Functie: Verpleegkundige reizigerszorg
Afdeling: Vaccinatie Expertise Centrum
In dienst sinds: september 1997/ 25 jaar in dienst
Opleiding: BIG geregistreerd verpleegkundige, LCR geregistreerd en opgeleid
Waarom werk je bij de GGD?
”Na meer dan 25 jaar word ik nog steeds heel blij van mijn collega’s, de projecten en blije klanten. Ik krijg hier echt de kans om mijn eigen pad te lopen. We werken in zelforganiserende teams, ik kan en mag zelf mijn uitdagingen opzoeken. Als dit niet mogelijk was, dan had ik mijn horizon allang ergens anders verbreed. GGD Brabant-Zuidoost ervaar ik als een Albert Heijn XL; veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen op diverse afdelingen. Ik vind het erg leuk om bij te dragen aan (afdeling overstijgende) projecten. Maar Reizigerszorg is al 25 jaar een vast onderdeel van mijn takenpakket dat ik niet wil missen.”
Waarom is je werk als verpleegkundige bij Reizigerszorg zo leuk?
“Ik houd ontzettend van de afwisseling in mijn werk bij Reizigerszorg, het houdt mij scherp, maakt mijn loopbaan interessant en ik leer de organisatie en de collega’s nog beter kennen. Dit is echt een leuke tak van sport. Het werktempo ligt heel hoog, in een korte tijd zie ik veel mensen en dat is best intensief. Gelukkig zijn het bijna altijd blije mensen, ze gaan vaak iets leuks doen; een mooie reis maken, op familiebezoek, of voor een studie of stage naar het buitenland. Op die bestemming lopen ze risico op infectieziekten, daarom komen ze bij ons langs voor advies en vaccinatie.
Ons doel is om reizigers beschermd op reis te laten gaan. Tijdens een spreekuur van zo’n 4,5 uur zie ik gemiddeld 12 tot 15 klanten. Het werk bestaat voornamelijk uit adviseren en vaccineren. Dat klinkt misschien eenvoudiger dan het is. Iedere reiziger is uniek en krijgt een persoonlijk reisadvies dat afhankelijk is van een aantal factoren. We nemen een vragenlijst door en blijven alert. Bij een afwijkend antwoord gaan de medische bellen rinkelen. We baseren ons advies op de gezondheid van de klant, de verblijfsduur, de reisomstandigheden in het land van bestemming en de risico’s die de reis met zich meebrengt. We geven onder andere advies om malaria, diarree, uitdroging, soa’s, dierenbeten en hoogteziekte te voorkomen.”
Wat doe je nog meer?
“We werken vanuit de Witte Dame in Eindhoven en de Callenburgh in Helmond. Een consult vindt meestal plaats in de spreekkamer, maar kan ook telefonisch. Bijvoorbeeld als iemand al een vaccinatie heeft gehad, maar nog een malariarecept nodig heeft. Soms zijn we ook op locatie te vinden. Laatst waren we nog op een middelbare school voor een consult, de hele klas ging samen op reis naar Turkije.
Hoe word je verpleegkundige Reizigerszorg bij de GGD?
“Om te kunnen starten heb je een afgeronde hbo-V opleiding en een geldige BIG-registratie nodig. Na een jaar bieden we je scholing en registratie bij het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigerszorg LCR aan. Voor het inwerkprogramma van nieuwe collega’s trekken we minimaal 3 maanden uit. Er zijn behoorlijk wat vlieguren nodig om de basis te leren.”
Waar ben je het meest trots op?
“Als een klant tevreden de deur uitloopt. Buiten het spreekuur ben ik trots op de ontwikkelingen waar ik een bijdrage aan kan leveren. Denk hierbij aan het inrichten van een zelforganiserend team, het opzetten van een weekstart (Lean) en het samenwerken met afdeling communicatie. Met dit team kunnen we snel en goed schakelen, we kijken samen hoe we (nieuwe) klanten kunnen bereiken en informeren. Er is ruimte voor vernieuwing en samenwerking, dat motiveert enorm.”
Wat is je doel voor de komende periode?
“Terugkomen op het niveau van vóór corona, toen we 16.000 klanten per jaar hielpen. Ik weet zeker dat dit gaat lukken met ons gedreven en enthousiaste team!”