Homepagina > Jongeren > Roken

Roken

jongen met sigaret

Veel jongeren vinden roken stoer, gezellig of zelfs lekker. Als je al rookt denk je waarschijnlijk dat je er makkelijk mee kunt stoppen. Maar roken is erg verslavend, dus het is vaak moeilijk als je er serieus mee probeert te stoppen. Dat is ook al zo als je nog niet zo lang rookt.

Nadelen van roken

Je adem, haren en kleren stinken naar rook. Je huid wordt dof van kleur en roken kost veel geld. Je weet natuurlijk ook best dat roken niet goed voor je gezondheid is: je krijgt een rokershoestje, je wordt sneller ziek, je conditie gaat achteruit en het is slecht voor je gebit. Uiteindelijk kan je er zelfs aan dood gaan. Je kan er dus maar beter niet aan beginnen. Of er snel mee stoppen.

E-sigaret/shishapen ook schadelijk

E-sigaretten, oftewel elektronische sigaretten of shishapennen, verdampen een vloeistof die meestal nicotine en een smaakstof bevat. Volgens het RIVM is de e-sigaret is minder ongezond dan tabakssigaretten, maar de damp van e-sigaretten bevat (chemische) stoffen in hoeveelheden die schadelijk zijn voor de gezondheid. Inhalatie hiervan kan leiden tot irritatie en schade aan de luchtwegen, hartkloppingen en een verhoogde kans op kanker.

“Nee zeggen”

Vind je het moeilijk om een sigaret te weigeren? Je kunt voor jezelf alvast bedenken hoe je dat kan doen als iemand je een sigaret aanbiedt.

Of je kunt het natuurlijk ook bespreken met je vrienden en misschien wel met je ouders.

Stoppen met roken

Als je wilt stoppen met roken kun je daar het beste hulp bij zoeken. De kans dat de stoppoging lukt is vier keer zo groot als wanneer je geen hulp gebruikt. Jammer genoeg is er in Zuidoost Brabant geen stopondersteuning speciaal voor jongeren.

Kijk hier voor meer informatie over de mogelijke hulp bij stoppen met roken in de regio. Je kunt kiezen voor individuele ondersteuning of ondersteuning in een groep. Als je kiest voor een groep, kom je dus in een groep met volwassenen. Je kunt natuurlijk ook proberen of je samen met een paar vrienden kunt stoppen. In dat geval kun je contact opnemen met de GGD. Wij bekijken dan samen met jou of er speciaal voor jullie een begeleider geregeld kan worden. Je kunt ook gebruik maken van Stopstone, een app die je gratis en anoniem ondersteunt bij het stoppen met roken

Hieronder vind je een aantal algemene tips om te stoppen:

  1. Kies een stopdag
  2. Stop in één keer
  3. Zoek een stopvriend
  4. Gooi sigaretten, aanstekers en asbakken weg
  5. Kies voor hulp bij stoppen
  6. Vertel mensen die je vaak ziet dat je bent gestopt
  7. Beloon jezelf
  8. Verzin andere dingen om te doen
  9. Leef van dag tot dag
  10. Denk positief: Ik kan het!

Vragen?

Neem contact op met de GGD Brabant-Zuidoost via tel. 088 0031 436 of via mail gb-secretariaat@ggdbzo.nl.