Inwoners112-app bij moeite met spreken of horen
Publicatiedatum: 22-11-2022 om 08:22 uur

112-app bij moeite met spreken of horen

Bij een noodgeval bel je natuurlijk 112. Dat kan nu ook via de app 112NL. Het handige van deze app is dat hij alvast wat informatie over je doorgeeft aan de meldkamer. De app verstuurt automatisch jouw locatie. Zo weten hulpdiensten sneller waar ze moeten zijn. Wie moeite heeft met spreken of horen kan dit in de app aangeven. Onze collega in de meldkamer start dan een chat zodat u via tekstberichten hulp kunt vragen. En prettig voor wie de Nederlandse taal niet (helemaal) beheerst: de app kan ook vertalen.

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop.