Veelgestelde vragenHeb je een melding of een klacht?

Wil je als ouder/verzorger een melding doen over de kwaliteitseisen van een kinderopvang?  

Dan kun je het volgende doen: 

  1. Bespreek het eerst met de houder van de kinderopvang. Zij hebben hiervoor een richtlijn.
  2. Komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact op met het Klachtenloket kinderopvang.
  3. Wil je als ouder/verzorger niet naar het Klachtenloket Kinderopvang dan kun je de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie. Deze geschillencommissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen houders van kinderopvang. De commissie behandelt geen klachten tegen een gastouder, maar alleen tegen een gastouderbureau. Gedraagt een gastouder zich dus niet zoals het hoort, dan kun je jouw klacht melden bij het gastouderbureau.  
  4. Ouders/verzorgers kunnen ook een klacht melden bij de ambtenaar kinderopvang van de gemeente (van de kinderopvang). De ambtenaar beoordeelt of er een onderzoek nodig is.
  5. Je kunt ook contact opnemen met BOinK 
    Deze vereniging behartigt de belangen van ouders in de branche, politiek, media en bij andere organisaties.