Publicatiedatum: 25-08-2021 om 01:54 uur
Laatste update: 01-10-2021 om 17:03 uur

Quarantaine

Wat is quarantaine?

Je blijft dan thuis en er mag niemand op bezoek komen. Als je met mensen samenwoont, blijf je thuis ook 1,5 meter uit elkaar. Je eet bijvoorbeeld niet aan dezelfde tafel, zit niet op dezelfde bank en slaapt niet in dezelfde kamer.

Hoe weet ik of ik in quarantaine moet?

  • Van de persoon die zelf corona heeft en jou misschien heeft besmet
  • Van de Coronamelder app op je telefoon
  • Door een telefoontje van de GGD
  • Je hoeft niet in quarantaine als je geen klachten hebt en:
    • Volledig bent gevaccineerd
    • Corona hebt gehad in de afgelopen 180 dagen
    • Corona hebt gehad en een keer gevaccineerd bent.

Waarom ga je in quarantaine?

Misschien heb je corona. Of dat zo is, weet je niet meteen. Voor de zekerheid ga je daarom in quarantaine. Dan kun je corona niet doorgeven aan andere mensen.

Hoe lang duurt de quarantaine?

Als je besmet bent, kan het wel 14 dagen duren voor je ziek wordt. De GGD rekent uit hoe lang de quarantaine nog duurt.

Testen tijdens de quarantaine: hoe zit dat nu?

De GGD legt uit wanneer je je kunt laten testen tijdens de quarantaine.

Wat wil het testresultaat zeggen?

  • Bij een positieve uitslag van de test heb je corona
  • Bij een negatieve uitslag van de test heb je op het moment van de test geen corona. Maar je kunt het nog steeds krijgen. Blijf je houden aan de basisregels en laat je bij klachten opnieuw testen.

Veelgestelde vragen van een onderwerp categorie

  • Ik ben in het buitenland gevaccineerd. Hoe kan ik een (Nederlandse) QR-code aanmaken?

    Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Deze vind je allemaal op de website van de Rijksoverheid.

  • Hoe verleng ik mijn herstelbewijs?

    Of en hoe je een herstelbewijs kunt verlengen, vind je op de website van de Rijksoverheid.

  • Hoe maak ik een herstelbewijs aan als ik niet bij de GGD ben getest?

    Het meest recente antwoord vind je op de website van de Rijksoverheid.

Het laatste nieuws over corona!

Coronavaccinatie, Boosterprik (extra prik), Derde prik, Coronavirus, Vaccineren met afspraak, Vaccineren zonder afspraak, Corona­vaccinatie, Voorbereiding op jouw corona­vaccinatie

Vaccineren in Eindhoven vanaf 6 december in Beursgebouw

Boosterprik (extra prik), Corona­vaccinatie, Coronavirus

Verhuizing vaccinatielocatie Eindhoven naar Beursgebouw