Publicatiedatum: 25-08-2021 om 01:54 uur

Quarantaine

Wat is quarantaine?

Je blijft dan thuis en er mag niemand op bezoek komen. Als je met mensen samenwoont, blijf je thuis ook 1,5 meter uit elkaar. Je eet bijvoorbeeld niet aan dezelfde tafel, zit niet op dezelfde bank en slaapt niet in dezelfde kamer.

Hoe weet ik of ik in quarantaine moet?

  • Van de persoon die zelf corona heeft en jou misschien heeft besmet
  • Van de Coronamelder app op je telefoon
  • Door een telefoontje van de GGD.

Waarom ga je in quarantaine?

Misschien heb je corona. Of dat zo is, weet je niet meteen. Voor de zekerheid ga je daarom in quarantaine. Dan kun je corona niet doorgeven aan andere mensen.

Hoe lang duurt de quarantaine?

Als je besmet bent, kan het wel 14 dagen duren voor je ziek wordt. De GGD rekent uit hoe lang de quarantaine nog duurt.

Testen tijdens de quarantaine; hoe zit dat nu?

De GGD legt uit wanneer je je kunt laten testen tijdens de quarantaine.

Wat wil het testresultaat zeggen?

  • Bij een positieve uitslag van de test heb je corona.
  • Bij een negatieve uitslag van de test heb je op het moment van de test geen corona. Maar je kunt het nog steeds krijgen. Blijf je houden aan de basisregels en laat je bij klachten opnieuw testen.

Het laatste nieuws over corona!

Coronavirus, Coronatest voor kinderen

Kindvriendelijk testen