Naam: Manfred Bogers
Functie: Stafmedewerker facilitair en huisvesting
Afdeling: Facilitaire zaken en huisvesting
In dienst sinds: Oktober 2020
Opleiding: MEAO-commerciële economie, bouwkunde
Waarom ben je bij de GGD gaan werken?
“Na 20 jaar een commerciële rol te hebben vervuld bij de Rabobank werd ik boventallig verklaard. Na een paar maanden kwam de GGD op mijn pad en mocht ik aan de slag op de corona-teststraat. Al snel lag er een nieuwe uitdaging klaar en kon ik als facilitair medewerker aan de bak. Mijn commerciële blik kwam hier uitstekend van pas. Het was een hectische maar vooral té gekke tijd die ik niet had willen missen. Het begon met het uitzetten van parkeerplaatsen en na een korte tijd mocht ik het hele proces beheren. Samen met collega’s zochten we naar geschikte locaties voor het testen en vaccineren, legden de routing vast en bepaalden de inrichting.“
Wat doe je zoal op een dag?
“Mijn werk kun je grofweg indelen in 2 aandachtsgebieden: huisvestingsbeheer en contractbeheer. GGD Brabant-Zuidoost heeft 56 onderzoeklocaties, 8 ambulanceposten en nog diverse Covid-locaties, het is soms best aanpoten om alles goed te laten verlopen. Dagelijks staan we met het team in contact met leveranciers om een prettige werkplek voor zorgprofessionals te creëren. Dat vind ik superbelangrijk, zo kan iedereen lekker werken. We pakken ad hoc zaken op én werken samen in projecten om de huisvesting te optimaliseren.
Als we een telefoontje krijgen dat de deur van de spreekkamer op een jeugdgezondheidslocatie niet meer sluit, dan gaan we in overleg met de verhuurder. We kijken hoe het contractueel is vastgelegd en samen komen we er altijd wel uit.
Naast het onderhouden van locaties zijn we ook regelmatig op zoek naar nieuwe locaties. Enige tijd geleden zijn Zorgboog en Zuidzorg onderdeel geworden van de GGD. Zij hebben veel locaties voor kinderen van 0 tot 4 en 4 tot 18 jaar. Vanuit de GGD richten we ons op integrale gezondheidszorg voor kinderen van 0 tot 18. Dus gaan we samen met de managers Jeugdgezondheidszorg naar de tekentafel. Op basis van de capaciteit in een gemeente, berekenen we of we 2 locaties kunnen samenvoegen tot 1 locatie. Voor de gemeente ben ik de vertegenwoordiger van de GGD. Maar ook intern heb ik mijn klanten, dat maakt mijn werk zo leuk!
En natuurlijk contractbeheer; met onze leveranciers heb ik periodiek een afspraak. Lopen zaken niet volgens afspraak, dan is het zaak om standvastig te zijn om samen tot een oplossing te komen. Maar wel op een goede manier, het liefst met een lolletje.”
Waar ben je trots op?
“Door mijn werk ben ik pas gaan beseffen wat de GGD allemaal voor de burgers doet. Ik had dat totaal niet in de gaten, ik ben enorm trots op de GGD. We helpen mensen op allerlei gebieden, van jong tot oud en van soa-test tot ambulancezorg. Er wordt werkelijk alles gedaan om de gezondheid van burgers te bevorderen. Ik vind het gaaf om samen met collega’s een bijdrage te kunnen leveren aan de doelstelling van de GGD: het verkleinen van gezondheidsverschillen in de regio.”
Wat is belangrijk in je functie?
“Het is een behoorlijk complexe functie met veel verschillende onderdelen. Als je goed kan organiseren, overzicht kan houden, stappen durft te zetten en goed kan plannen, dan helpt dat enorm. Persoonlijk vind ik het belangrijk om altijd eerlijk en oprecht te zijn en te beseffen dat voor iedere klant elk detail belangrijk is. De samenwerking met collega’s is heel fijn, we staan hetzelfde in ons werk. Keihard werken, lol maken en zorgen dat de dingen goed gaan.”
Hoe is de GGD als werkgever?
“Er is een mooie CAO met goede arbeidsvoorwaarden en zeker niet onbelangrijk: er heerst een fijne cultuur. Het klinkt misschien wat zwaar, maar ik geloof in hetgeen waarvoor de GGD op aarde is. Het is niet normaal welke aandachtsgebieden de GGD allemaal heeft, daar ben ik echt trots op. Hoe gaaf is het dat ik corona mee de kop in heb mogen drukken? Mooi werk!”